donderdag 19 september 2013

Baby co-sleeper zelf maken

Er staat veel op internet over de voordelen van samen slapen met je baby. Wij zijn in ieder geval helemaal om. Omdat een baby in het ouderlijk bed niet altijd even veilig is of lekker slaapt wilden wij een co-sleeper. Maar tjonge, wat zijn deze prijzig!


Als je een beetje handig bent kun je zo zelf een co-sleeper maken voor veel minder geld. Er zijn 2 mogelijkheden.
1. Bouw een bestaand kinderbedje om. Voordeel: veel minder 'timmerwerk'. Nadeel: je moet wel een bestaand bedje hebben die je wilt 'slopen'.
2. Bouw zelf een co-sleeper. Voordeel: dit is heel goedkoop (zo'n €20). Nadeel: je moet wel kunnen zagen, boren en schroeven.

Wie echt niet wil klussen kan co-sleepers ook online kopen. Prijzen: €100 - €400 en dan moet je matrasje etc er nog bij kopen. Bijv. hier of hier.

Bouw een bestaand bedje om
1. Haal een zijkant eraf.
2. Bevestig het bedje aan je eigen bed. Hoe je dit doet is afhankelijk van je bedrand en de zijkanten van het kinderbedje. En ook of je in je eigen bedrand wilt schroeven, of je bed onbewerkt wilt houden.
3. Verstevig het bedje zo nodig met extra latjes zodat het niet wiebelt en de zijkanten niet bewegen t.o.v. de achterkant.
4. Zorg dat baby matras en eigen matras gelijk aansluiten. Misschien moet je de poten verhogen of verlagen. Misschien moet je een handdoek tussen beide matrassen klemmen zodat er geen gat tussen zit. Misschien moet je baby matras of het eigen matras strakker in het frame klemmen door aan de andere zijkant boeken of iets anders te steken tussen matras en frame. Belangrijk is dat de baby niet tussen beide matrassen kan komen.


Bouw zelf een co-sleeper
Dit hebben wij gedaan. Nu ben ik geen veiligheidsexpert dus gebruik je gezonde verstand bij het maken van zo'n bedje. Controleer zelf of het voldoet aan alle eisen.

Let op: De co-sleeper gebruik ik om veiligheidsredenen ALLEEN als ik ook in bed lig. Alle andere momenten slaapt de baby in de wieg of ledikant.

Mijn werkplan:
Klik voor nog groter beeld

De maten:
x: de breedte van het baby matras (op maat gemaakte matrassen zijn veel duurder, goedkoper dus om een bestaand matrasmaat als uitgangspunt te gebruiken).
y: de lengte van het baby matras
LET OP: Bij deze maten ga ik er vanuit dat de zijkanten en achterkant niet op, maar tegen de bodemplank geschroefd worden.
c: 30cm + de dikte van je matras.
g: hoogte van je eigen matras gemeten vanaf de vloer minus de hoogte van de baby matras minus de dikte van je hout.
h: hoogte van je eigen matras gemeten vanaf de bovenkant van de bedrand waaraan je het bedje gaat vastmaken minus de hoogte van de baby matras minus de dikte van je hout.

Materialen:
Ik gebruikte MDF, 12mm dik.
Ik heb de randen van de wieg minder hoog gemaakt dan aanbevolen (20cm ipv 30cm) en voor ons werkt dat heel goed.
Ik gebruikte een balk 7x7cm voor de poten.

Instructies:
  1. Eerst heb ik alle planken en balken op maat gezaagd en geschuurd.
  2. Toen heb ik gemeten waar ik de schroeven wilde hebben: 6 per zijkant, 6 voor de achterkant, 4 voor elke poot. Met een potlood markeerde ik de plek op de zijplanken. LET OP: De zijplanken worden niet op, maar tegen de bodemplank aangeschroefd (zie ook de 2e en 3e foto).
  3. Ik had hulp dus terwijl de ander de planken op zijn plek hield boorde ik in 1 keer door de zij/rug plank en bodemplank en schroefde ik ze daarna direct aan elkaar vast. Eerst 1 zijkant, daarna de achterkant, daarna de laatste zijkant. Als je het in je eentje moet doen kan dit ook (maar is bewerkelijk). Je kunt ook met een meetlaat meten en markeren waar elke schroef komt op beide planken. Alle gaten voorboren en daarna aan elkaar vastschroeven.
  4. De poten: deze moesten iets naar binnen geplaatst worden zodat ik er nog bij kon. TIP: Boor deze gaten voordat je de zijkanten erop schroeft want anders kan de boormachine misschien niet meer in die hoek (een schroevendraaier wel). Opnieuw eerst gemeten waar de schroeven moeten komen en in 1x gaten geboord. Daarna vastschroeven (4 per poot). 
  5. Tot slot de hoekjes bevestigen met 2 schroeven. 
  6. Om krassen op onze bedrand te voorkomen heb ik wat verdwaalde sokken gebruikt als buffer tussen onze platte bedrand en de hoekschroeven. 
  7. Ik heb ervoor gekozen om het bedje niet vast te schroeven aan ons bed. Het bedje staat heel stevig en gaat geen kant op. Maar je kunt er ook voor kiezen om de hoek met schroeven aan de bedrand vast te maken.
  8. Nu alleen nog schoonmaken, gronden en verven (waterbasis) naar smaak. Wij hebben alleen schoongemaakt want hoewel ik van plan was het bedje wit te maken vond mijn man de mdf kleur een mooier geheel met het eiken van ons bed.
  9. Omdat ons matras wat 'los' ligt in het frame heb ik boeken tussen het matras en de frame aan de kant van mijn man geklemd. Zo kan er geen gat ontstaan tussen baby matras en ons matras.
    Je zou ook de breedte van het bedje 1cm minder breed kunnen maken zodat het babymatrasje 1cm overhangt - en dus strakker tegen het ouderlijk matras aanduwt.
UPDATE:
Onze zoon is intussen bijna 11 maanden en slaapt nog steeds in de co-sleeper. Ik ga binnenkort een langere versie maken (hij groeit hier alweer bijna uit). Wat een geweldig bedje! Ik ben er zo ontzettend blij mee. Hij vindt het heerlijk om zo dichtbij ons te zijn. En ik vind het heerlijk dat ik niet voortdurend uit bed hoef om hem te pakken, troosten, speen te geven etc. Nu doe ik dat alles half-slapend waardoor de gebroken nachten (wij zijn niet gezegend met goede slapers) heel goed vol te houden zijn.

2 opmerkingen: