maandag 24 februari 2014

God voorziet

Gastblog van Gratia

Jaren hadden we in het buitenland gewoond. En toen we terug kwamen naar Nederland hadden we een huis nodig. Dat bleek helemaal niet eenvoudig. Maar God voorziet! Vrienden van ons vertelden dat zij met hun gezin voor tenminste 3 jaar naar het buitenland gingen. Zij boden ons hun huis aan voor die tijd. Wat een voorziening! Wat is God goed!


Maar hoe zouden we gaan wonen en waar na deze periode?
In die tijd was ik overspannen en kon weinig aan en mijn man werkte aan een nieuw project onder grote druk. We konden een kleinere flat van de gemeente huren, maar ik was er zo aan toe met ruimte, stilte en een tuin te wonen, dat we daar vanaf zagen.
Ik moest gaan zoeken.  Daar was ik aanvankelijk goed boos over. Ik mopperde tegen God: Ik kan dat niet en ik weet niets van zulke zaken. Toen zei God in mijn hart: Ik ben er toch! Oh ja. Spreuken 3: 5 en 6, ooit gememoriseerd, sprong mij te binnen.

 “Vertrouw op de HERE met je ganse hart en steun op je eigen inzicht niet.
   Ken Hem in al je wegen; dan zal Hij je paden rechtmaken.”

Maar Heer, zei ik, ik ben al zo onzeker. Ik probeer juist wat meer op mijn eigen inzicht te vertrouwen. Hoe bedoelt U dit?
Zegt Hij: Ik weet veel meer dan jij; Ik weet alles.

Ik ging aan de gang. Elke dag een paar uur tot mijn energie op was. Krantenberichten verzamelen en vergelijken. Op de kaart kijken waar wat is. Wat me wat leek op de fiets gaan bekijken. Als het me leuk leek ergens aanbellen en vragen of ik es binnen mocht kijken. En hoe kom je aan zo’n woning. Kortom, ik leerde de stad kennen en zijn procedures en wat meer mensen. Ik werd soms weer uitgenodigd terug te komen. Ik ging inzien hoe goed het me eigenlijk deed.
Ik merkte dat ik hoofdpijn kreeg in bepaalde buurten en dat mijn hart ging zingen als ik in andere buurten was.
Op een dag toen ik daar wat rondkeek kwam er een vrouw naar me toe. Ze vroeg of ik een huis zocht? Zou ik haar huis soms eens willen bekijken? Terwijl ik naar binnenliep en door de hal naar beneden de woonkamer en de tuin in keek WIST ik 'Dit is het huis. Zo’n huis wil ik' (heel ongewoon voor een onzeker type als ik). 
De vriendelijke mevrouw vertelde me wat ik moest doen om aan zo’n woning te komen en ik ging meteen aan de slag. MAAR het bleek onmogelijk voor ons om zo’n huis te kunnen huren vanwege ons onregelmatige inkomen. We konden bewijzen dat we altijd de huur op tijd hadden betaald; er waren mensen die financieel garant voor ons wilden staan…het hielp niet.
Toch wist ik zeker dat dit het huis en de buurt was waar we mochten wonen. Wat nu Heer?

De volgende morgen werd ik opgebeld door een vriendin: 'Gratia, je raadt nooit wat mij is overkomen. Vannacht heeft God tot me gesproken (ze had dat nooit eerder meegemaakt) en hij heeft mij gezegd, dat ik jou moet helpen. Maar ik weet niet waarmee.
Dus, waarmee kan ik je helpen?'

Ik vertelde haar over ons dilemma. 'Oh' , zei ze, 'Ik ken iemand die bij die firma werkt. Ik zal haar es bellen. Zij heeft ons drie jaar geleden ook zo fijn geholpen.'

Maar, die vriendin was getrouwd en van baan veranderd. Via, via kwam ze toch achter haar adres. Deze vriendin deed een goed woordje voor ons en toen moesten we weer contact opnemen met de firma. Nu werden er slechts eisen gesteld waaraan wij wel konden voldoen en zo werd geregeld dat wij wel in aanmerking konden komen voor zo'n huis!

En dus kregen wij een woning toegewezen. Maar die was wat donker qua ligging. God zei in mijn hart: 'Stel je niet op als begunstigde; je hebt ook rechten.' Dat was voor mij een nieuwe houding om aan te nemen. Dus ik belde op en vroeg of ze niet een dergelijke woning hadden op de zonzijde met meer licht. En ja, net die dag was er een vrij gekomen. Hij heeft een anderhalve meter bredere tuin en bijna de hele dag zon, omdat het een hoekwoning is. Goed onderhouden. In alle opzichten naar wens. Dank U Heer!

Wij betrokken het huis twee maanden later en voelden ons er onmiddellijk thuis. Het was ook nog es gelegen vlak bij goede vrienden van ons. 

Wat een ongelooflijk antwoord op gebed. God is een God, die naar zijn rijkdom heerlijk voorziet in al onze behoeften. Phil.4:19

Geen opmerkingen:

Een reactie posten