donderdag 15 mei 2014

Lego kinderfeestje - Maak je eigen Lego bean bags

Bean bags... bonen zakken - welbekend, maar nu: met Lego motief!
In weinig tijd gemaakt - lees hieronder hoe.


Nodig
Wit linnen (een oud laken bijv.)
Textiel verf. Bijv. hier te koop
Een plastic vel of dik papier (voor het sjabloon)
Een hobby mesje en snijmat
Tamponeer kwasten (bijv. deze).
Of sponsjes (knip een sponje in 6 delen).
Of een gewone verf roller.
Een afbeelding dat je tot een sjabloon wilt maken.

De bonen zak maken
1. Bedenk hoe groot je de bonen zakjes wilt maken.
Die van mij zijn 13cm x 10cm.

2. Knip uit het linnen lapjes waarbij je 1-2cm zoom laat aan boven en onderkant en 1 zijkant.
Mijn lapjes waren dus ongeveer 17cm x 24cm. (Ik zeg ongeveer want ik deed dit gewoon op het oog. Ik ben niet zo precies - mijn kids gaan die zakjes echt niet op de millimeter nameten.)

3. Maak het sjabloon (of mal).
Leg de plastic vel of het papier op de snijmat.
Leg daarop je afbeelding (die natuurlijk op maat is).
Snij nu je sjabloon uit met de hobby mes.




Tip: Als je geen plastic hebt zorg dan voor dik papier. Ik gebruikte een gewoon papiertje van 80g/m2 en vouwde deze dubbel voor extra stevigheid. Maar hij was na 3x gebruik al stuk. Plastic houdt het langer vol en heeft het bijkomend voordeel dat je bij het wisselen van kleur hem slechts even hoeft schoon te vegen. Als ik dit project over zou doen zou ik het patroon eerst lamineren en dan tot sjabloon snijden.

Tip 2: Snijd langs de linker en rechterzijden van alle binnenste lijnen zodat deze behouden blijven. Zo krijg je binnenin het sjabloon wat detaillering.


Tip 3: Als je het moeilijk vindt om al snijdend te bepalen wat je moet snijden en wat niet, maak dan eerst met de potlood een tekening waarbij je met de potlood de snijlijnen aangeeft.

Zoiets bijv  (lichte lijnen = tekening; donkere lijnen = snij lijnen)
4. Leg een krant neer waarop je werken kunt.

5. Leg je lapje neer en daaroverheen je sjabloon.

6. Tamponeer of spons nu kleur binnenin het sjabloon totdat je tevreden bent.


7. Haal voorzichtig het sjabloon van het linnen.

8. Zolang je sjabloon niet op het natte verf komt kun je doorgaan met hetzelfde lapje.


9. Als je van kleur wisselt, maak dan eerst het sjabloon droog zodat je de oude kleur niet ongewild mengt met de volgende kleur.

Je ziet dat ik bij de eerste rode lego poppetje vergeten was de mal droog te maken. 

10. Hang de lapjes te drogen.

11. Fixeer de verf met de strijkbout. Leg een stukje bakpapier over de afbeelding en strijk deze dan enkele minuten aan beide zijden.


12. Vouw het lapje dubbel, met de mooie kant naar binnen.

13. Naai nu 1 bovenzijde en de zijkant dicht.


14. Draai het zakje om zodat de mooie kant nu aan de buitenkant zit.

Je ziet dat de groene poppetjes het onduidelijkst zijn - de papieren mal was toen al aardig 'op'.

15. Vul het zakje met droge bonen. Ik gebruikte groene droge bonen van zo'n 80cent per 500g. In elk zakje van 13cm x 10cm ging 250g.


16. Speld de opening dicht zodat de bonen er niet uit vallen en jij je handen vrij hebt om die laatste naad te maken.


17. Vouw de rand dubbel (voor de rafels) en zigzag hem dicht.


Om over na te denken
1. Je kunt een enkele afdruk doen. Maar je kunt ook meerdere afdrukken overlappend op het linnen zetten. Wacht dan wel steeds tussen afdrukken door tot het verf droog is.

2. Je kunt de kinderen aan het werk zetten. Laat hen de kleuren erin zetten. Bescherm wel hun kleding goed. De verf wast goed af van handen, tafel en kwasten, maar ik betwijfel of het ook helemaal uit de kleren komt.

3. Ook mooi in Lego thema zou zijn bonen zakjes in primaire kleuren (geel, rood, groen, blauw) en dan het lego mannetje er in het zwart op zetten.

Veel plezier ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten